Παιχνίδι Μεγάλης Χωρητικότητας

Π

Του Π. Δ. Υφαντή
Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2009

Υπάρχει μια ομάδα ελλήνων επιχειρηματιών που επωφελούνται από τη διεθνή οικονομική κρίση. Πρόκειται για τα παραδοσιακά εφοπλιστικά «τζάκια», που διαθέτουν μερικά από τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια του κόσμου. Κερδίζουν γιατί πολλά διεθνή funds αναζητούν μεγάλης χωρητικότητας τάνκερ (VLCC) για να τα χρησιμοποιήσουν ως «εργαλεία» για κερδοσκοπικά παιχνίδια γύρω από τη μελλοντική τιμή του πετρελαίου.

Παλιά τζάκια
Παραδοσιακές εφοπλιστικές οικογένειες με μεγάλα τάνκερ, που αρνήθηκαν να υποκύψουν στις χρηματιστηριακές σειρήνες και δεν έσπευσαν να εισαγάγουν ναυτιλιακές τους εταιρείες σε διεθνή χρηματιστήρια όπως η Wall Street, φαίνεται πως τώρα παίρνουν το πάνω χέρι.
Αντίθετα με τη φουρνιά εφοπλιστών που έβαλαν τις εταιρείες τους σε διεθνή χρηματιστήρια και επικεντρώθηκαν σε μικρότερα τάνκερ, τα παλιά τζάκια προτίμησαν μεγαλύτερα πλοία, της κατηγορίας VLCC, που σήμερα έχουν πολύ μεγαλύτερη ζήτηση.
Ισχυροί εφοπλιστικοί όμιλοι όπως του Ι. Αγγελικούση (Anangel, MaranGas, Kristen), του Γ. Προκοπίου (Dynacom), του Κ. Αγγελόπουλου (Arcadia) επωφελούνται από τα κερδοσκοπικά παιχνίδια με την τιμή του πετρελαίου, τα οποία «στήνουν», ήδη, διεθνή funds και γνωστές επενδυτικές τράπεζες.
Το νέο παιχνίδι λέγεται «κοντάγκο» και βασίζεται στα κέρδη που προσδοκούν να αποκομίσουν μεγάλα διεθνή funds, επενδύοντας στο στοίχημα ότι το πετρέλαιο στα συμβόλαια με ημερομηνίες παράδοσης τους επόμενους 3-9 μήνες θα έχει τιμή υψηλότερη από αυτή που έχει σήμερα.
Το νέο colpo grosso που επιχειρίται να στηθεί γύρω από το πετρέλαιο έχει ως εξής: πρώτα αγοράζονται μεγάλες ποσότητες αργού πετρελαίου στις πολύ χαμηλές τιμές που έχουν διαμορφωθεί αυτή την περίοδο. Στη συνέχεια το αποθηκεύουν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε γιγαντιαία δεξαμενόπλοια, αρκετά από τα οποία έχουν αναδουλειές εξαιτίας της κρίσης. Οι εφοπλιστές ιδιοκτήτες τους είναι διατεθειμένοι να υπογράψουν συμβόλαια για τη χρησιμοποίησή τους ως αποθήκες σε χαμηλές τιμές αφού τα έξοδα τους είναι ελάχιστα. Κάθε ένα από αυτά τα πλοία αποτελεί δηλαδή μια τεράστια πλωτή αποθήκη καυσίμων, αφού έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 2 εκατ.βαρέλια πετρελαίου.
Διεθνή ναυλομεσιτικά γραφεία αναφέρουν ότι αυτή την περίοδο τέτοια πλοία «κλείνονται» με ημερήσιο ναύλο 60.000-75.000 δολ. Σε μια εποχή που οι ναύλοι για τα μικρότερα δεξαμενόπλοια κυμαίνονται στα 20-30.000 δολάρια την ημέρα και το κόστος λειτουργίας τους ανέρχεται στα 16-17.000 δολ. την ημέρα (σημ. στα πλοία ξηρού φορτίου οι ναύλοι έχουν πέσει κάτω από το κόστος λειτουργίας).
Ετσι, η δαπάνη για την «αποθήκευση» του πετρελαίου είναι 3 σεντ του δολαρίου το βαρέλι την ημέρα ή 80-90 σεντ ανά βαρέλι για κάθε μήνα.
Με αυτό δεδομένο, τα μεγάλα funds αγοράζουν φθηνά το πετρέλαιο, το αποθηκεύουν ακόμα φθηνότερα στη θάλασσα επί μήνες και ετοιμάζονται να το πουλήσουν «χρυσάφι», στη συνέχεια όταν η τιμή του ανέβει σε υψηλά επίπεδα. Τα funds έχουν τη δυνατότητα να τραβήξουν προς τα πάνω τις τιμές μέσω των χρημαστηρίων εμπορευμάτων. Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει…
Πόσο μπορεί να κερδίζουν από το «κόλπο»; Ενα παράδειγμα είναι αρκετό: τα συμβόλαια της εταιρείας West Texas Intermediate για παράδοση τον Μάρτιο έκλεισαν στα 45,98 δολ. το βαρέλι, ή 4,78 δολ.το βαρέλι περισσότερα από τα συμβόλαια για παραδόσεις τον αμέσως προηγούμενο μήνα (Φεβρουάριο). Ετσι, ένα fund θα μπορούσε να αγοράσει μια ποσότητα πετρελαίου με τιμή παράδοσης Φεβρουαρίου, να το αποθηκεύσει σε ένα δεξαμενόπλοιο ένα 90 σεντ του δολαρίου ανά βαρέλι και να το μεταπουλήσει μετά από έναν μήνα, κερδίζοντας σχεδόν 4 δολάρια για κάθε βαρέλι.
Με το ίδιο σκεπτικό, ποντάρουν σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της τιμής του πετρελαίου τους επόμενους μήνες. Κανείς, ωστόσο, δεν μπορεί να είναι βέβαιος ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο, καθώς ήδη, στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, η τιμή του πετρελαίου μειώθηκε ακόμα περισσότερο.

Τράπεζες
Την προηγούμενη βδομάδα, μεγάλες επενδυτικές τράπεζες όπως η Morgan Stanley αναζητούσαν περί τα 10 πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) για να αποθηκεύσουν πετρέλαιο που αντιστοιχούσε στις ανάγκες της Ε.Ε. για πέντε μέρες. Αλλωστε η «ευκαιρία» δεν διαρκεί αιώνια αλλά για όσο διάστημα η τιμή του πετρελαίου παραμένει κάτω από τα 60 δολ. το βαρέλι και οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια είναι χαμηλοί.
Ετσι, οι κερδοσκόποι έσπευσαν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία. Με αποτέλεσμα να υπολογίζεται ότι έχουν «αποθηκευθεί», ήδη, περί τα 80 εκατ. βαρέλια πετρελαίου σε 35 γιγαντιαία τάνκερ.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συγκέντρωση καυσίμων του είδους την τελευταία εικοσαετία, όπως υπολογίζουν διεθνείς αναλυτές.
(Από την εφημερίδα ΕΛEΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 18/01/2009)

ΤΟ ΓΡΑΦΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ 2004 ΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Σχετικά με τον Συγγραφέα

Ιωάννα Καλαϊτζίδου

Σχόλια

Kατηγορίες

Ιστορικό